a common reader

Pierre Soulages

· 19 July 2014 |  by Janantoon
· Published in: beaux arts · FOCUS
·

Pierre Soulages

Onlangs waren we in het LaM te Villeneuve d’Ascq bij Lille. Ik werd daar gepakt door een schilderij van Pierre Soulages1 uit zijn reeks Outrenoir. Eerder dan een kunstboek over zijn werk, kocht ik een boekje met een aantal gesprekken van Pierre Soulages en Françoise Jaunin. Gesprekken tussen 2001 en 2010, toen de schilder dus 82 tot 91 jaar oud was.
In het LaM dacht ik dat ik nog nooit iets van hem gezien had, maar dat is niet zo. Hij heeft een reeks schilderijen gemaakt in zwart en wit, die zeer grafisch aandoen en die me doen denken aan het grafisch werk van Eduardo Chillida.
Pierre Soulages, Peinture 202 x 327 cmHij wordt de schilder van het zwart genoemd, minimalist, bewegingskunstenaar, en nog meer etiketten. Soulages is daar niet gelukkig mee. Hij vindt zich geen schilder van het zwart, maar van het licht. In bijna al zijn werken laat hij bewust kleur achterwege. In zijn reeks Outrenoir — voorbij het zwart — zien we schilderijen met een dikke laag zwarte verf, waarbij de vegen en strepen, arceringen, zorgen voor een structuur die een spel met het licht aangaat. Zijn oppervlakten doen me denken aan het netjes gerakelde zand in een Japanse tuin.

Les Outrenoirs sont le contraire du monochrome. Ce n’est pas le pigment noir qui y est mis en évidence, c’est la lumière reflétée, transformée, transmutée par le noir ou par les états de surface noir…
[…]
Trouver monochromes les toiles que j’ai commencé à peindre en 1979, c’est voir le noir que l’on a dans la tête, au lieu de celui que l’on a devant les yeux. Tout l’intérêt de cette peinture repose sur la lumière: une lumière réfléchie par les stries et textures du noir; une lumière organisée, transformée, transmutée par la réflexion sur cette couleur qui est traditionellement l’absence de couleur.

Zijn werk is een uiting van een sterk karakter. Hij is begaan met het materiaal waarmee hij werkt en laat dat spreken, zonder een boodschap, een sentiment of filosofie te willen opleggen aan de toeschouwer.


Een bijzondere plaats in zijn werk nemen de glasramen voor de abdijkerk Sainte Foy te Conques in. Hij kreeg de opdracht om de 140 glasramen te vervangen en werkte er jaren aan. Het zoeken naar het juiste soort glas, een glasfabriek die de productie aankon, het maken van de cartons, formaat 1/1, en de samenwerking met meester-glazenier Jean-Dominique Fleury. Hieronder kan je een korte video zien over dit immense werk.
Wie deze zomer graag met een doel door Frankrijk wil reizen, kan de abdij te Conques bezoeken en het Musée Soulages te Rodez en verderop het Musée Fabre te Montpellier.


bron foto’s
Pierre Soulages: Voir et Manger
Peinture 02 x 327 cm: Art Blart
Grafisch werk: site van Pierre Soulages
Outrenoir: site van Pierre Soulages
Brou de noix”: site van Pierre Soulages
Ontwerp glasraam: Atelier Fleury
Abdijkerk: wikipedia


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin

Comments are closed.

  1. Pierre Soulages
    Outrenoir
    Entretiens avec Françoise Jaunin
    Pierre Soulages, Outrenoir



boekenkast-1

boekenkast-2

boekenkast-3